Være opmærksom på varemærker og ophavsrettigheder

Så du har lagt alt dette arbejde i din virksomhed: du har fået et navn, du har foretaget nogle marketing materialer, selv skrevet nogle ting for dine kunder. Hvis du ikke ønsker dine konkurrenter til at være i stand til at tage hvad du har gjort og udnytte det, men vil du få brug for at tage nogle skridt til at beskytte dig selv.

Hvad er et navn?

Dit navn er en af de vigtigste Aktiver din virksomhed har – det er, hvordan dine kunder finde dig. At kende dit navn er det første skridt til at stole på dig og anbefale dig til andre. Men hvad kan du gøre, hvis du er bange for, at en anden kan begynde at bruge dit navn, eller blot starte et andet selskab med en lignende nok navn til at forvirre folk?

Svaret er, at du kan registrere et varemærke. Et varemærke er et ord eller et logo, der adskiller en ting fra en anden, og du har ret til at registrere nogen navne eller logoer din virksomhed bruger, for at forhindre andre mennesker fra at bruge dem. Coca-Cola, for eksempel, er et varemærke tilhørende Coca-Cola Company–hvis jeg begynder at sælge min egen drink og kalde det ‘Coca-Cola’, eller endda noget som ‘Kakao-Cooler’, så de har en grund til at sagsøge mig.

Gør dit mærke.

Du kan varemærke både dit firmanavn samt navnene på alle produkter du sælger. Den eneste betingelse er, at de kan ikke være for ens til navne, som nogen har allerede varemærkebeskyttet, og du kan ikke normalt varemærke ord, der er til fælles brug.

Det koster et par hundrede dollars til at registrere et varemærke, og du kan gøre det gennem patent-og Varemærkestyrelsen. Det kan være spild af penge til varemærke for mange ord, så du bør kun gider med det. Hvis du tror, en af dine navne kunne være truet af konkurrenter.

Når du får dit varemærke, er det dit–du kan gøre hvad du vil med det, herunder at give andre tilladelse til at bruge det eller sælge det til dem. Husk, at dit varemærke normalt kun gælder i det land, hvor du registreret det–du vil normalt ikke være beskyttet mod konkurrence, hvor udenlandske virksomheder bruger dit varemærke. Også, din ret til at bruge varemærket vil kun vare i et angivet antal år (normalt ti år fra datoen for registreringen). Efter dette tidspunkt, vil du skulle betale igen at forny den.

Ikke kopi Me.

Ophavsret er svarer til varemærker med hensyn til form for beskyttelse, de tilbyder, men forskellige i, hvordan de arbejder. I næsten alle lande, ejerskab af ophavsretten er automatiske, og koster ikke noget. Det øjeblik du skrive (eller tegne, eller registrere) noget, du ejer copyright på det, og kan gribe ind over for enhver, der gør en kopi af det uden din tilladelse. I denne artikel, du læser lige nu, for eksempel har den automatiske copyright. Hvis du har besluttet at kopiere det uden tilladelse og sætte det på din egen hjemmeside, så ville det være ulovligt. Ikke at du ville gøre sådan en ting, naturligvis.

Det er muligt at selv har ophavsretten på næsten alt, der findes, men ikke er fysisk: musik, grafik, skrift, edb-programmer og så videre. Det omfatter dog ikke fysiske ting, (det er patenter), heller ikke dækker navne (det er varemærker).

En ophavsret varer længere end et varemærke: det varer typisk indtil du dør, og derefter et bestemt antal år efter der, afhængigt af dit land og slags ting, der var beskyttet af copyright. Efter slutningen af denne tid bliver arbejdet “public domain”, gratis at bruge for alle.

Ophavsretten er naturligvis en ret, ikke noget, at du absolut skal gå sammen med. Hvis du ønsker at give folk lov til frit at bruge og omfordele noget du har lavet, så har du den juridiske ret til at gøre dette. Du kan endda give op din ophavsret på et stykke arbejde helt, ved blot at skrive om det, at du ikke længere ønsker at eje ophavsretten.

Da du er i erhvervslivet, men er chancerne, at du vil ønsker mere beskyttelse til dine materialer, ikke mindre. Undersøge registrere din ophavsret på patent-og Varemærkestyrelsen, da dette vil give dig en endnu stærkere sag hvis du nogensinde har brug at bruge den.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *